Omzet Unilever plust 2%, winst daalt 38%

30/1 Unilever heeft haar jaarcijfers over 2019 gepubliceerd, die geheel in lijn zijn met de vorige maand afgegeven omzet­waarschuwing. De hoogtepunten op een rijtje.


lipton 150

Enkele hoogtepunten van de publicatie zijn:

  • De daling van de nettowinst met 38% is vooral te wijten aan bijzondere winst in 2018 als gevolg van de verkoop van de margarine divisie
  • Unilever kondigt een strategische review aan van haar wereldwijde thee activiteiten met merken als Lipton en PUKKA
  • Voor 2020 wordt een omzetgroei verwacht van ruim 3%, die met name in de tweede helft van het jaar behaald zal worden
  • De Home Care divisie en de opkomende markten lieten de sterkste resultaten zien
  • Verder kon weer een sterke vrije kasstroom gerapporteerd worden
  • Met name in Europa was sprake van lagere verkoopcijfers, voornamelijk als gevolg van lagere prijzen en slechtere ijsverkopen na 2 opeenvolgende hete zomers

 

In zijn toelichting bij deze jaarcijfers zei Alan Jope, CEO van Unilever, dat in de verwachtingen voor 2020 geen impact van het Huwan coronavirus is ingecalculeerd.

 

Op een dalende Amsterdamse Effectenbeurs (AEX) sloot het aandeel Unilever 1,9% hoger.

 

Uitgebreidere en meer gedetailleerde informatie leest u in het Full Year results (alleen Engels)