Campagne Senioren en Veiligheid

25/8 - Koepel Gepensioneerden werkt in september 2020 samen met het Ministerie van Justitie en Veiligheid aan een campagne om mensen meer weerbaar te maken tegen criminaliteit.

KG logo

Belangrijk onderdeel daarbij is het vergroten van bewustwording onder senioren. Hoe herken je de verschillende vormen van criminaliteit en wat kan jezelf doen om te voorkomen dat je slachtoffer wordt? 

Koepel Gepensioneerden is natuurlijk niet de enige partner van J en V. Andere seniorenorganisaties zoals KBO-Brabant, KBO- PCOB, ANBO en NOOM doen ook mee. Banken, internet- en telecombedrijven, alsmede andere bedrijven, instellingen en instanties zijn eveneens samenwerkingspartners bij de campagne.

Wat houdt de campagne in?

  • September 2020 is de campagnemaand.
  • Per week is er een thema 

-  Week 36 (1/9 tot en met 7/9): Meekijken bij pinnen
-  Week 37 (8/9 tot en met 14/9): Babbeltrucs
-  Week 38 (15/9 tot en met 21/9): Hulpvraagfraude (via WhatsApp)
-  Week 39 (22/9 tot en met 28/9): Phishing

  • Elke week vanaf de dinsdag is er een voorlichtingsfilmpje gericht op het thema van de week via internet te benaderen.
  • Elke week op de dinsdag is het mogelijk om deel te nemen aan een webinar, waarbij een expert specifieke tips en adviezen geeft. Deelnemers hebben dan ook de mogelijkheid om vragen te stellen.

Wat gaat Koepel Gepensioneerden doen?

  • In een drietal nieuwsbrieven verstrekken wij informatie over de opzet van de campagne en de achtergronden.
  • Het voorlichtingsfilmpje zetten wij op de website en delen dat filmpje via de social media kanalen van Koepel Gepensioneerden.
  • De wekelijkse webinar is te bereiken via de website van Koepel Gepensioneerden.