Upfield wil spreaddivisie laten groeien

3/11 - Hoe vergaat het de afgesplitste margarinedivisie van Unilever? Onlangs stond er in het FD een interessant interview met David Haines, de CEO van Upfield, de nieuwe eigenaar.

 

Foto Pixabay

 

Veel gepensioneerde oud-collega’s zijn benieuwd hoe het gaat met Upfield, de nieuwe eigenaar van Unilever's margarinedivisie. David Haines (60) is een Britse marketeer, die ooit bij Unilever begon en een veelzijdige, internationale carrière bij diverse bedrijven in verschillende sectoren heeft doorlopen. Sinds 2018 geeft hij vanuit het Amsterdamse hoofdkantoor van Upfield leiding aan de grootste margarineproducent ter wereld, actief in 100 landen met 15 eigen fabrieken.

 

De door KKR (het Amerikaanse private-equity huis) voor 6,8 miljard euro overgenomen margarinedivisie boekt een omzet zo’n 3 miljard euro met een bedrijfsresultaat van 232 miljoen. Maar door de hoge rentelasten van de overname maakt het bedrijf een nettoverlies. Het beleid is erop gericht om de business met spreads te laten groeien. Er zijn na de overname ter versterking een aantal  hele goede mensen aangetrokken, is de product portfolio drastisch opgeschoond en is van de ca. 2.500 productvariaties een derde tot de helft opgeruimd. Ter illustratie zijn zo’n 900 recepten voor margarines teruggebracht tot een stuk of vijftig”, aldus Haines.

 

Upfield is volledig gericht op groei en op innovaties. Er wordt geïnvesteerd in een R&D centrum op de campus van  Wageningen Universiteit tussen het Unilever Global Foods Innovation Centre, de Hive, en het  FrieslandCampina R&D Center. 

 

Alles bij elkaar zijn de kapitaalsuitgaven drie keer zo groot als in de Unilever tijd.

 

Voor het volledige interview zie het FD artikel van 12 oktober j.l. (klik hier)

Dit artikel is vrij toegankelijk voor abonnees van Financieel Dagblad. Niet abonnees kunnen zich registreren en hierna dan maandelijks vijf gratis artikelen lezen.