Nieuwe Foods & Refreshment strategie

18/11 - Vandaag heeft Unilever haar nieuwe
Foods & Refreshment strategie ‘Future Foods’
gepresenteerd, waaronder een aantal nieuwe ambitieuze toezeggingen.

Hellmanns Vegan
Met het Future Foods-programma willen we mensen helpen over te stappen op gezondere voeding en de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen verminderen met als uiteindelijk doel: een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem

Onze belangrijkste toezeggingen:

  • Een jaarlijkse omzetdoelstelling van EUR 1 miljard voor plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven binnen vijf tot zeven jaar;
  • Halveren van de voedselverspilling in al onze directe wereldwijde activiteiten van fabriek tot schap tegen 2025 – dit is vijf jaar eerder dan al was toegezegd;
  • Het wereldwijd verdubbelen van het aantal producten dat voedzame voeding levert tegen 2025;
  • Doorgaan met het verlagen van het aantal calorieen en het zout- en suikergehalte in onze producten.

Om de gestelde omzetdoelstelling te realiseren, richten we ons met name op de verdere uitrol van De Vegetarische Slager, het vergroten van vegan alternatieven van oa Hellmann’s, Magnum en Ben & Jerry’s en in Nederland het vergroten van het vega portfolio van Unox

Ter achtergrond, tref je onderstaand een aantal recente voorbeelden in Nederland:

Plantaardige producten

-                     De producten van De Vegetarische Slager worden inmiddels verkocht bij ruim 20.000 verkooppunten in 30 landen.Wereldwijd is de interesse groot, voor de verdere uitrol kijken we naar consumententrends wereldwijd en specifiek per land en regio. Zo zijn we sinds kort in Azië te vinden.

-                     Unox heeft inmiddels een vegetarisch portfolio met zo’n 11 sku’s. Ons doel is om voor elke vlees variant een vega variant te maken voor een dagje zonder vlees.

-                     Vegan Ben & Jerry’s, momenteel 5 verschillende vegan smaken (nieuwste is Non-Dairy Netflix & Chilll’d) die deel uitmaken van 10% van ons gehele portfolio).

-                     Magnum Vegan - de meest populaire is de Magnum Vegan Almond. Vegan ijs wordt gemaakt met erwteneiwit, een plantaardig alternatief voor zuivelproducten.

-                     Hellmann’s vegan mayonaise, op basis van plantaardige eiwitten ter vervanging van eieren.

Initiatieven tegen voedselverspilling

-                     Pilot Too Good To Go-app - waarmee we zo’n 1.000 productboxen hebben aangeboden zodat die producten geen food waste werden; intentie is om de pilot in dec te herhalen en bij succes het uit te breiden.

-                     Donatie Voedselbank: circa 1 mln producten per jaar die om wat voor reden niet meer in de reguliere kanalen verkocht kunnen worden.

-                     Vanuit Unilever Food Solutions werken onze chefs met slimme afvalbakken die scannen wat je weggooit en op basis daarvan kun je efficiënter inkopen.

Voorbeelden producten met veel groenten, fruit, eiwitten of micronutriënten

-                     Knorr 35 varianten vernieuwd met minimaal 200 gram groente pp en max 75 gram vlees pp in het met ‘lekker veel groente’ recept. Alle nieuwe recepten zullen minimaal 200 gr groente bevatten en max 75 gram vlees.

-                     Introductie Knorr Groentewraps: kleurrijke wraps gemaakt met 35 procent groente (varianten bieten en wortel); de wraps zijn een bron van vezels en eiwitten en vegan.

-                     Introductie Conimex volkoren noodles.

-                     Unox Puur Soep is een koelverse soep boordevol groente; elke soep bevat minimaal 96% (240 gr) van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan groente en bovendien zijn ze vegetarisch of veganistisch.

Media Relations Unilever Rotterdam

Zie ook bijgaand persbericht