Unilever vierde kwartaal en jaarresultaten 2020

08/02 - Vorige week maakte Unilever de financiële resultaten over het vierde kwartaal en het hele jaar 2020 bekend. Bij veel bedrijven heeft de corona pandemie een grote invloed gehad.

 

Die invloed gold voor de omzet, de winst en de marges en Unilever is daarop geen uitzondering.

 

Toch lijkt Unilever erin geslaagd te zijn snel te reageren en met veerkracht behendig door de ongewone en onvoorspelbare omstandigheden  te komen.

 

Zowel de omzet als de bedrijfswinst vielen slechts iets lager uit dan in 2019 voornamelijk als gevolg van minder gunstige wisselkoersen. Daarnaast wist Unilever haar kasstroom fors te laten stijgen. Genoegen moest echter wel worden genomen met een lagere omzetmarge, vooral op persoonlijke verzorgingsproducten.

 

Als gevolg van de lockdowns in vele markten vielen de omzetten bij Prestige Beauty, Food Solutions en Ice cream tegen. Daar stond tegenover dat de verkopen van het merk “De Vegetarische Slager” met 70% groeiden.

 

In de media was er een gemengde ontvangst van deze bedrijfsresultaten. Op de financiële markten maakte het aandeel Unilever een flinke duikeling van niet minder dan 7,5% op een verder stabiele AEX.

 

Loading...