Unilever: omzet op peil dankzij hogere prijzen

21/10 – De bedrijfsresultaten van kwartaal 3 zijn iets beter dan verwacht. De verkopen daalden echter met gemiddeld 1,5%, vooral door diverse corona-uitbraken en lockdowns in Zuidoost-Azië.

 

Het meest opvallende nieuws was echter dat de prijzen in de toeleveringsketens in alle markten en alle productcategorieën voor het eerst in meer dan 20 jaar zeer sterk zijn gestegen.

Alan Jope, ceo van Unilever, gaf in zijn toelichting aan dat over een breed front (van aardolie tot palmolie en sojaolie, van papier tot transport en van plastic verpakkingen tot energiekosten) sprake is van aanzienlijke prijsstijgingen.

Bovendien is de verwachting dat de piek van de inflatie pas in het tweede kwartaal volgend jaar zal worden bereikt. Ondanks een marktinflatie in de richting van 20% wist Unilever de  stijging van de consumentenprijzen te beperken tot 4,1%, mede dankzij een besparing op goederen en gebruik van alternatieve materialen ter waarde van ca. 2 miljard euro.

Unilever wil kostenbesparingen gebruiken om de prijzen niet verder te verhogen dan de huidige 4%. Overigens hebben de meeste concurrenten ook prijsstijgingen doorgevoerd.

In de drie prioriteitsmarkten, de VS, India en China, was sprake van een sterke groei. Opvallend is verder de groei van E-commerce met 38% en dit segment maakt nu 12% uit van alle verkopen.

De eerder aangekondigde operationele scheiding van de thee business is per 1 oktober j.l. voltooid en in de volgende fase zal een besluit genomen worden over een beursgang, de verkoop van of een partnership voor deze business.

Niet alleen over het 3de kwartaal, maar ook over de eerste 9 maanden van dit jaar liet de Foods & Refreshment  categorie de sterkste onderliggende groei van de verkopen zien.

Voor meer uitgebreide informatie (in het Engels)  zie: Unilever Trading Statement Third Quarter 2021 (<- klik op deze link).

Op een vlakke AEX boekte het aandeel Unilever een stijging van 1.5%.


Bron: FD, ANP en NRC.

 

 

Loading...