Hoogste onder-liggende omzetgroei in negen jaar

15/02 - Op 10 februari publiceerde Unilever de 2021 jaarcijfers.
De meest in het oog springende resultaten en verwachtingen zijn hier samengevat.

U Jaarcijfers
Over 2021 werd de snelste stijging in de verkoopcijfers behaald in 9 jaar tijd: 4,5 % ( 2,9 % in prijs en 1,6% in volume).
De behaalde winst was 2,9% hoger. Wel vielen de marges 10 basispunten lager uit als gevolg van zeer hoge kosteninflatie in grondstoffen, transport en verpakkingen.
In zijn CEO Statement sprak Alan Jope de verwachting uit dat deze inflatie in de 2022 ongeveer 3,5 miljard euro zal bedragen, met grote druk op de marges als gevolg.
De sterke kasstroom bijdrage maakt het eigen aandelen inkoopprogramma in 2021 (3 miljard euro) ook in de komende 2 jaar (3 miljard euro in totaal) mogelijk.
Het aangekondigde simpelere, categorie gedreven organisatiemodel zal medio 2022 operationeel zijn.
De verkoop van de thee business (ekaterra) zal naar verwachting in de tweede helft van 2022 afgesloten zijn.
De grootste Unilever merken groeiden in 2021 met 6,4% en de groei in e-commerce bedroeg zelfs 44%.
Alle drie categorieën presteerden goed met onderliggende verkoopgroeicijfers van 3,8% voor Beauty & Personal Care, 3,9% voor Home Care en zelfs 5,6% voor Foods & Refreshment.
Na publicatie van deze jaarcijfers daalde het aandeel Unilever op de AEX aanvankelijk met 4% om in de daaropvolgende dagen te stijgen met 6%.
Voor meer informatie zie het Unilever persbericht (in het Engels) en voor nog meer cijfers de Unilever 2021 Full Year Results (in het Engels).

U-Vitalis redactie