Eerste kwartaal veel sterker dan verwacht

30/04 - Unilever realiseerde in het afgelopen kwartaal – ondanks de oorlog in Oekraïne en wereldwijd moeilijke marktcondities - een forse omzetgroei bij een zeer geringe volumekrimp.


De omzet groeide afgelopen kwartaal met 7,3%, dit als gevolg van hogere productprijzen (8,3%). De volumes daalden in diezelfde periode met 1%.

 

De sterkste merken groeiden zelfs met 8,8% en ook eCommerce, dat inmiddels al 14% van de totale omzet bedraagt.

 

Ondanks de hoog blijvende kosten inflatie verwacht Unilever dit jaar een organische omzetgroei aan de bovenkant van de 4,5 – 6,5% range  bij een operationele marge aan de onderkant van de 16-17% range.

 

Zoals Alan Jope (CEO) in zijn toelichting bij de cijfers aangaf is de inflatiepiek nog niet bereikt en zal de rest van  het jaar nog doorgaan.
Unilever verwacht de verstoring van de plantaardige oliemarkt (o.a. zonnebloemolie uit Oekraïne) goed te kunnen managen, dankzij aanpassing van recepten op basis van de jarenlange grote expertise en knowhow op het gebied van ingrediënten, processen en productkennis (bron NRC).

 

De verkoop van de wereldwijde thee business wordt gedurende de tweede helft van 2022 verwacht. De eerder aangekondigde simpelere, categorie gefocuste  organisatie structuur zal in juli a.s. ingaan.

 

In maart j.l. werd de eerste 750 miljoen euro tranche van het inkoop programma van eigen aandelen gestart als onderdeel van het 3 miljard euro inkoop programma over een periode van 2 jaar. 

 

Beauty & Personal Care en Foods & Refreshment lieten de sterkste omzetcijfers zien, terwijl de Home Care Divisie de hoogste onderliggende winstgroei realiseerde.

 

Het aandeel Unilever steeg met 5% op een iets lagere AEX.

 

Lees hier het persbericht op de Unilever site of voor uitgebreidere informatie, zie onderstaand Engelstalige Unilever Trading Statement Q1 2022.

U-Vitalis redactie

Loading...