Halfjaar cijfers Unilever beter dan verwacht

29/7- Unilever realiseerde een omzetgroei van 8,1% door hogere product prijzen (9,8%) bij een zeer geringe volume krimp (-1,6%). En dit tegen de achtergrond van ongekend hogere kosten inflatie ...

... en lagere marktgroei wereldwijd.

De sterkste merken groeiden zelfs met 9,4% en ook eCommerce is verder gegroeid tot 14% van de totale omzet (was nog 6% in 2019).

Ondanks de dit jaar hoog blijvende kosten inflatie verwacht Unilever dit jaar een sterke organische omzetgroei hoger dan de 4,5 – 6,5% range bij een operationele marge aan de onderkant van de 16-17% range.

Zoals Alan Jope (CEO) in zijn toelichting bij de cijfers aangaf berekent Unilever 70% van de inflatie door aan de consument en vangt de rest zelf op met bezuinigingen en lagere marges (bron NRC).

Wel heeft Unilever de investeringen in haar merken en marketing, R&D en kapitaalsuitgaven verhoogd.

De verkoop van de wereldwijde thee business (Ekaterra) is op 1 juli 2022 afgerond. Op 7 juli j.l. heeft de acquisitie van Nutrafol, een toonaangevende leverancier van haar welzijn producten, zijn beslag gekregen.

De eerder aangekondigde simpelere, categorie gefocuste organisatie structuur is, zoals gepland, per 1 juli operationeel.

Beauty & Personal Care en Home Care lieten de sterkste omzetcijfers zien, terwijl de Foods & Refreshment Divisie met 8% groeide, voornamelijk dankzij het sterke herstel van de foodservice business na het opheffen van diverse lockdowns.

De Verenigde Staten en India vormen nu de snelst groeiende prioriteitsmarkten. Van alle regio’s was de groei het sterkst in Latijns Amerika, Noord Amerika en Zuid Azië. In Europa was de groeivertraging het grootst het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland.

Het aandeel Unilever steeg met 3,9% op een vrijwel vlakke AEX.

Voor meer en uitgebreidere informatie, zie Engelstalige Unilever Q2 2022 Presentation PDF en Trading Statement Q2 2022 .

U-Vitalis redactie