Sterke omzetgroei en aanhoudende vooruitgang in 2022

13/02 - Zowel in het vierde kwartaal als over heel 2022 groeiden de verkopen met 9%. En de omzet groeide vorig jaar met 14,5% tot een recordhoogte ...

Unileverlogo

...  van 60 miljard euro dankzij de doorgevoerde prijsstijgingen, maar ook door gunstiger wisselkoersen. 
De nettowinst steeg met bijna 25%, mede als gevolg van de verkoop van de theedivisie.
In reactie op de veel gehoorde kritiek op de 11% stijging van de consumentenprijzen heeft de scheidend bestuursvoorzitter Alan Jope gezegd, dat van alle, hoge kostenstijgingen als gevolg van duurdere grondstoffen en verpakkingen slechts driekwart ervan is doorberekend.
Unilever verwacht ook gedurende de eerste helft van 2023 nieuwe prijsverhogingen.
Als gevolg van de prijsverhogingen nam het verkoop volume wel af met 2% en zelfs 3,6% in het laatste kwartaal van 2022.
Bijna de helft van de omzet boekte Unilever in Azië (incl. India en China) en Afrika, ruim een derde in Noord- en Zuid Amerika en minder dan 20% in Europa.

Voor meer en uitgebreidere informatie (in het Engels) zie het volgende persbericht: Unilever Q4 and Full Year 2022 Results of het artikel op de Unilever website.