Goede Unilever bedrijfsresultaten eerste helft 2023

28/07 – Hein Schumacher presenteerde voor het eerst de bedrijfsresultaten.Die waren zonder meer goed, waarbij alle Businessgroepen hebben bijgedragen ...

... aan een voortdurende groei.
H12023 2
De verkopen stegen met 9,1%, voornamelijk als gevolg van prijsverhogingen (9,4%) en met slechts 0,2% verlies van volume. De sterkste verkoopgroei werd behaald door de Businessgroepen Personal Care en Nutrition.  De grootste merken lieten een groei zien van 10,8%.

De omzet steeg met 2,7% naar 30,4 miljard euro mede door valuta correcties (3,2%) en het afstoten van activiteiten (2,7%).

De digitale verkopen stegen met maar liefst 16% en dragen nu al 16% bij aan de totale omzet.

De bedrijfswinst was met 5,2 miljard euro 3,3% hoger dan vorig jaar.

De hoge inflatie en daarmee de hogere inkoopkosten waren ook nu de oorzaak van prijsverhogingen van de producten.

Verder hebben corona lockdowns in China bijgedragen aan een krimp van de verkopen.

Vooral in Europa voelt Unilever concurrentie van (goedkopere) huismerken, wat soms leidde tot wat verlies aan marktaandeel. Daarom werd  200 miljoen euro geïnvesteerd in reclame.

Het aandeel Unilever reageerde positief op de bedrijfsresultaten met een stijging van 4,9% op de AEX.

Inmiddels is ook bekendgemaakt, dat Ian Makins wordt voorgedragen als beoogd president-commissaris als opvolger van Nils Andersen.

Voor meer en meer gedetailleerde informatie (in het Engels) zie de volgende links: