CEO niet tevreden met jaarresultaten Unilever

12/02 - De concern omzet is met 0,8% gedaald tot 59,6 miljard euro, mede door ongunstige valuta schomme-lingseffecten en de verkoop van de thee business.

Maar de onderliggende verkoop groei steeg tot 7% bij een iets hogere volume groei (0,2%). De nettowinst daalde bijna 14% tot 7,1 miljard euro. Wel verbeterde de netto kasstroom met 1,9 tot 7,1 miljard euro.

Hein Schumacher 2

De Nederlandse topman Hein Schumacher ziet de concurrentiekracht van het bedrijf nog steeds als teleurstellend.
In Europa heeft Unilever last van goedkope huismerken en in Noord-Amerika stapt een groep consumenten juist over naar luxe merken.
Vorig jaar kreeg Unilever nog veel kritiek, dat het in 2022 de prijzen van haar producten met 13,3% had verhoogd.
Maar het afgelopen jaar waren de prijsstijgingen aanzienlijk lager: 10,7% in het eerste en 2,8% in het laatste kwartaal van 2023.
In oktober is een Groei Actie Plan gestart en het nieuwe leadership team heeft de uitvoering meteen ter hand genomen, o.a. door hogere investeringen achter de 30 Power Brands en een versnelde wijziging van de product portefeuille en een scherpere focus op duidelijke en meer uitdagende targets.
Verder zal er een nieuw eigen aandelen inkoop programma van 1,5 miljard euro in het tweede kwartaal beginnen.

Voor meer gedetailleerde informatie zie de volgende links:
Press releases: Q4 and Full Year / What’s behind Unilever’s full-year results / Implementing Growth Action Plan at pace (all-in English)

Loading...