Unilever verkoopt margarinetak aan KKR

15/12 - Unilever verkoopt zijn margarinetak voor ruim € 6,8 miljard aan investerings maatschappij KKR. Verwacht wordt dat de deal halverwege volgend jaar wordt afgerond.

De extra tijd is mede het gevolg van benodigde toestemming door autoriteiten in sommige landen/regio's.

 

Unilever zette onze margarinetak, met merken als Becel, Blue Band, Bona en Zeeuws Meisje, afgelopen voorjaar in de etalage. Dat gebeurde nadat een overnamepoging van Kraft Heinz was afgewend.

 

Unilever wees de avances van die Amerikaanse branchegenoot af. Daarbij beloofde de onderneming zijn best te doen zelfstandig meer waarde te creëren voor aandeelhouders, onder meer door de margarinetak af te splitsen.

 

Hart van Unilever

Met de verkoop verliest Unilever een divisie die van oudsher het hart vormde van het Nederlandse deel van het concern. Unilever ontstond in 1930 uit een fusie tussen de Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers.

 

Met een jaaromzet van zo'n 3 miljard euro maakte de margarinetak evenwel een relatief klein deel uit van Unilever als geheel.

 

Unilever is van plan de opbrengsten terug te geven aan zijn aandeelhouders, behalve als zich opeens een overnamekans voordoet die voor iedereen uiteindelijk nog gunstiger kan uitpakken. Dan wil het concern het geld liever daaraan besteden.

 

In een interview met het Engelse BBC lichtte Paul Polman de verkoop als volgt toe: "The announcement today marks a further step in reshaping and sharpening our portfolio for long term growth. I am confident that under KKR's ownership, the spreads business, with its iconic brands, will be able to fulfil its full potential as well as societal responsibilities."

 

Meer informatie volgt.

 

margarines