COGU
(Contact Organisatie Gepensioneerden Unilever)
De Contact Organisatie Gepensioneerden Unilever (COGU) werd in 1961 door Unilever opgericht en speelt een onmisbare rol in het contact tussen maatschappijen en de gepensioneerden van Unilever in Nederland of zijn/haar weduwe/weduwnaar. De COGU is een unieke organisatie in Nederland. Voor zover bekend heeft geen enkele andere multinational, zoals Shell, Philips, AKZO of Hoogovens, iets dergelijks. Regelmatig wordt de COGU geroemd voor haar werkzaamheden.
|
![]() |
|
De werkwijze van de bezoeken is eenvoudig: rond zijn of haar verjaardag krijgt de gepensioneerde of zijn/haar weduwe/weduwnaar een bezoek én een kleine attentie. Circa 180 gepensioneerden van Unilever hebben zich als vrijwilliger opgegeven om deze bezoeken af te leggen en het blijkt dat zowel de ontvanger als de bezoeker deze bezoeken als plezierig ervaren.
Een bezoeker legt zo’n 10 tot 30 bezoeken per jaar af. De bezoeker ontvangt een onkostenvergoeding voor vervoer (eigen auto of openbaar vervoer) en telefoongebruik. In 2019 zullen er ongeveer 2900 mensen worden bezocht.
Jaarlijks is er de z.g. 'COGU Jaardag' in Rotterdam waarop alle bezoekers uitgenodigd worden samen te komen om, onder het genot van een drankje en een uitgebreide warme lunch, elkaar te ontmoeten.
COGU-commissie
De COGU-commissie verricht een aantal taken. De COGU-commissie:
- verwerkt de door Progress verzonden mutaties van de overleden gepensioneerden inclusief de partners voor het COGU-systeem;
- controleert de declaraties van de bezoekers;
- beantwoordt vragen van gepensioneerden en bezoekers;
- houdt contact met de regio-coördinatoren;
- verzorgt de attenties;
- werft bezoekers voor gepensioneerden in de diverse regio's.