­

Kwartaalcijfers Q1 Unilever trekken veel aandacht

30/04 - Unilever publiceerde verbeterde groei van zowel verkopen (4,4%) als volumes (2,2%) in alle Business Groups. De vooruitzichten voor 2024 blijven goed.

Hein Schumacher (CEO) was verheugd over de sterke groei van de zgn. Power Brands, met name Dove, Knorr, Rexona en Sunsilk. Bij Nutrition was  de groei geheel te danken aan 4.1% hogere prijzen bij 0,4% lagere volumes. Food Solutions groeide met meer dan 10% mede dankzij opvallende groei in China.

De in maart aangekondigde afsplitsing van de Ice Cream business zal naar verwachting eind 2025 gerealiseerd zijn. Het ook in maart gelanceerde productiviteitsprogramma moet meer focus, snellere groei en kostenverlaging opleveren. Er zullen hierbij ca. 7.500 banen verloren gaan.

In een toelichting op de kwartaalcijfers maakte Unilever bekend, dat een aantal duurzaamheidsdoelen zullen worden afgezwakt, o.a. de vermindering van het verbruik van nieuw plastic zal minder fors uitpakken en ook in een lager tempo gaan gebeuren. Dit laatste heeft in de media erg veel aandacht getrokken en ook kritiek opgeleverd.

Beleggers konden de beter dan verwachte cijfers wel waarderen: het aandeel Unilever noteerde binnen 1 dag 6% hoger en binnen 1 week bijna 8% in een iets lagere AEX.

Zie ook

Voor meer en meer gedetailleerde resultaten (in het Engels), zie de volgende links naar diverse persberichten:

im 2024

onderafdelingen

nieuwsarchief