30/07 - Unilever publiceerde mooie bedrijfsresultaten over het 2de kwartaal en de 1ste helft van 2024. In de eerste zes maanden steeg de omzet met 2,3% tot € 31,1 mld.
De onderliggende groei van de verkopen bedroeg 4,1%, met 2,6% hogere volumes. Mede dankzij de hogere marges op die verkopen (2,5% verbetering tot 19,6%) steeg de winst zelfs met 17% tot 6,1 miljard euro.
Inmiddels bedraagt de omzet in de opkomende markten al 59% van de totale omzet.
Met name in Afrika, Turkije en India waren de prestaties zeer sterk, Indonesië was hierop een uitzondering (5,7% krimp) als gevolg van een consumenten boycot aldaar tegen multinationals.
CEO Hein Schumacher herhaalde dat Unilever op koers ligt om eind 2025 de ijsjesdivisie af te splitsen.
Op de AEX was het aandeel Unilever de sterkste stijger met bijna 6% terwijl de beurs 0,5% lager sloot.
De resultaten vielen in goede aarde bij de financiële analisten, maar in diverse media verschenen er ook kritische commentaren over de aangekondigde reorganisatie met banenverlies voor 7500 medewerkers. In Europa zou naar verluid één op de drie kantoor medewerkers worden ontslagen. Daarnaast werd er ook kritiek geleverd op de aangekondigde verlaging van diverse duurzaamheidsdoelen (o.a. op het gebied van het gebruik van plastics).
Voor meer en meer gedetailleerde resultaten (in het Engels), zie de volgende links naar diverse persberichten: