­

Voeding blijft integraal onderdeel van Unilever

Voeding blijft integraal onderdeel van Unilever

04/12 - Zoals al eerder bekend werd, heeft Unilever een aantal van zijn voedingsmerken in de etalage gezet. Unox, Conimex en De Vegetarische Slager worden o.a. genoemd. Dit zou gaan om 1 miljard euro omzetverlies op een totaal van 13,2 miljard euro voedingsmiddelen omzet.

Unilever's focus zal komen te liggen op de grootste merken in de voedingsdivisie zoals Knorr en Hellmann’s, goed voor meer dan 60% van de omzet aan voedingsmiddelen. Deze grote merken groeien bovendien sneller dan de rest. Unilever wil voortaan de nadruk leggen op sauzen, cooking aids en kleine maaltijden, zoals bouillon, smaakmakers en noedels en de tak die levert aan de horeca en andere professionele keukens. Volgens Unilever CEO Hein Schumacher zullen er altijd merken zijn die strategisch niet perfect passen, maar wel onderdeel zijn van Unilever. Als voorbeeld geeft hij pindakaas van Calvé: geen saus of smaakmaker, maar wel een “heel mooi merk”.

De verzelfstandiging van de ijsdivisie heeft tot speculatie geleid over de toekomst van Unilever’s voedingsdivisie, die volgens analisten afgesplitst zou kunnen worden. Schumacher weerspreekt dat stellig: “voeding is en blijft een integraal onderdeel van Unilever”. Het hoofdkantoor van de voedingsdivisie blijft ook in Nederland. Daarnaast heeft Unilever een onderzoekcentrum op het terrein van de Universiteit van Wageningen (HIVE).

“Nederland is een fantastische plek voor R&D in de voedingsmiddelentechnologie”, zegt Schumacher. “Waanzinnig goed, dus we zijn buitengewoon gecommitteerd aan dit onderzoekcentrum, waar veel geld naartoe gaat, en ook aan het hoofdkantoor van voeding in Rotterdam.

im 2024

onderafdelingen

nieuwsarchief